Επιλέγοντας να το εντάξουμε στην καθημερινότητά μας έχουμε ταυτόχρονα το απόλυτα οικονομικό μέσο μετακίνησης για διαδρομές έως 5 χλμ., έναν διασκεδαστικό τρόπο ήπιας άσκησης την οποία μας προσφέρουν τα 30 λεπτά δραστηριότητας που μας προτείνει και ο ΠΟΥ τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα και -ναι, ας το σκεφτούμε κι αυτό- δεν συνωστιζόμαστε σε μέσα μαζικής μεταφοράς.
Ποδήλατο στην Ελλάδα: Γίνεται;
Το να πεις ότι είναι δύσκολο να κάνεις ποδήλατο σε μια χώρα με ηλιοφάνεια τριακόσιες μέρες το χρόνο και -στις περισσότερες πόλεις- ήπιες θερμοκρασίες είναι υπερβολή! Η έλλειψη ποδηλατικών υποδομών στις περισσότερες ελληνικές πόλεις προφανώς δυσχεραίνει την κατάσταση αλλά αν σκεφτεί κάποιος πρακτικά μπορεί να βρει λύσεις!
Και τι εννοούμε «πρακτικά»; Απλώς, ότι παύει να σκέφτεται τις διαδρομές ως οδηγός αυτοκινήτου και τις σκέφτεται ως χρήστης ποδηλάτου. Αποφεύγει δηλαδή τις κεντρικές οδικές αρτηρίες, εκμεταλλεύεται πεζόδρομους, πάρκα και δρόμους ήπιας κυκλοφορίας και επιλέγει τα στενά και τους δρόμους με λιγότερη κίνηση. Και, ευτυχώς, τέτοιοι υπάρχουν πολλοί!
Και τι κάνω κάθε φορά που η μορφολογία του εδάφους δεν το επιτρέπει;
Όταν η διαδρομή έχει ανηφόρες ή νιώθω πως δεν έχω την απαραίτητη φυσική κατάσταση; Μα, επιλέγω ένα ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση! Πώς λειτουργεί αυτό; Απλά. Ένα ηλεκτρικό μοτέρ στη μεσαία τριβή (εκεί όπου γυρίζουν τα πετάλια) παρέχει την απαιτούμενη υποβοήθηση αναλόγως με τις συνθήκες, όπως τις καταγράφει ο αισθητήρας του. Για να λειτουργήσει η υποβοήθηση πρέπει απαραιτήτως να κάνω πετάλι και η υποβοήθηση λειτουργεί έως τα 25 χιλιόμετρα την ώρα. Έπειτα από αυτή την ταχύτητα, μπορώ να αναπτύξω μεγαλύτερη, αλλά ως συμβατικό ποδήλατο χωρίς ηλεκτροκίνηση!
Το σημαντικό με τα ποδήλατα με ηλεκτρική υποβοήθηση είναι πως όσο τα χρησιμοποιεί ο χρήστης και πάλι ασκείται, καθώς είναι υποχρεωμένος να κάνει πετάλι, αλλά με πιο ήπιο τρόπο. Άρα σε χρήστες ποδηλάτου μεγαλύτερης ηλικίας, για εκείνους επίσης που δεν έχουν την απαιτούμενη φυσική κατάσταση ή απλώς δεν θέλουν να ιδρώσουν, το ποδήλατο με ηλεκτρική υποβοήθηση αποτελεί ένα θαυμάσιο μέσο άσκησης!
Πως να ξεκινήσω;
Κατ’ αρχάς πρέπει να έχω ποδήλατο! Αν έχω -και έχω καιρό να το χρησιμοποιήσω- επισκέπτομαι ένα ποδηλατικό κατάστημα για ένα καλό σέρβις! Αν τα ελαστικά μου τα έχω πάνω από έναν χρόνο, καλό είναι να τα αλλάξω. Θα ζητήσω ένα καλό πλύσιμο, λάδωμα, ρύθμιση ταχυτήτων (αν υπάρχουν) και φυσικά αλλαγή σαμπρέλας και ελαστικών. Επιπλέον, ζητήστε από το κατάστημα να σας βοηθήσει να τοποθετήσετε τη σέλα στη σωστή θέση. Μια απλή συμβουλή λέει πως όταν κάθεστε πάνω στη σέλα και το πόδι σας επάνω στο πετάλι είναι στην πιο χαμηλή θέση -πατώντας το πετάλι με την άκρη του πέλματος- το πόδι πρέπει να είναι σχεδόν τεντωμένο.
Τι ποδήλατο να επιλέξω;
Τα ποδήλατα χωρίζονται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες: πόλης, βουνού και δρόμου. Ανάλογα με τη χρήση που επιθυμείτε να κάνετε και του ποσού που μπορείτε να διαθέσετε, επιλέξτε το ανάλογο ποδήλατο! Δηλαδή, αν θέλετε να διαθέσετε 200 ευρώ, μην πάρετε mountain bike με δισκόφρενα και αναρτήσεις γιατί, πιθανότατα, δεν θα δουλεύουν ούτε οι αναρτήσεις ούτε τα δισκόφρενα.
Αν πάλι θέλετε να πηγαίνετε απλώς στη δουλειά σας, ένα ποδήλατο δρόμου θα είναι σκληρό, άβολο και δύσχρηστο. Σκεφτείτε ότι πρέπει να δώσετε πάνω από 200 ευρώ για ένα ποδήλατο και, ειδικά στη χαμηλή κατηγορία τιμής, ό,τι παραπάνω μπορείτε να διαθέσετε είναι καλό. Δηλαδή, αν αντί για 250 μπορείτε να ανεβείτε στα 280 ευρώ, πιθανότατα θα πάρετε αρκετά καλύτερο ποδήλατο! Ο χρυσός κανόνας είναι να επισκεφθείτε τρία ποδηλατικά καταστήματα πριν επιλέξετε και να καταλήξετε σε εκείνο που σας κέρδισε την εμπιστοσύνη!
EXTRA TIPS
Τι άλλο να αγοράσω;
Φωτάκια καλής ποιότητας και μια καλή κλειδαριά! Για το βουνό θα χρειαστείτε οπωσδήποτε ένα καλό κράνος, γυαλιά ποδηλασίας και, ιδανικά, γάντια. Επίσης, μια τρόμπα δαπέδου με μανόμετρο –μέτρηση πίεσης- θα σας επιτρέψει να ελέγχετε την πίεση των ελαστικών μία φορά την εβδομάδα.
Πώς να ξεκινήσω;
Κάνοντας ποδήλατο εκεί όπου νιώθετε ασφαλείς: στη γειτονιά σας. Πρώτα το γύρο του τετραγώνου, μετά βάλτε μέσα και μια βόλτα στο πάρκο, έπειτα το επόμενο τετράγωνο και σιγά σιγά θα ανακαλύψετε τον κόσμο! Όχι, όμως, από την πρώτη μέρα. Πρέπει πρώτα να νιώσετε άνετα και ασφαλείς πάνω στο ποδήλατό σας πριν πάρετε τους δρόμους.
Υπάρχουν πόλεις φιλικές στο ποδήλατο στην Ελλάδα;
Ευτυχώς στην Ελλάδα υπάρχουν αρκετές φιλικές στο ποδήλατο πόλεις - η Καρδίτσα, τα Τρίκαλα, ο Βόλος, η Λάρισα, η Καλαμάτα, η Κως είναι μερικές μόνο από αυτές και σίγουρα οι πιο γνωστές. Υπάρχουν, όμως, κι άλλες και είναι ευκαιρία να τις ανακαλύψετε.
ΚΟΚ και ποδήλατο
Πρέπει να υπακούτε σε όλα τα σήματα και τα φανάρια. Απαγορεύεται να οδηγείτε με ακουστικά και πριν τη δύση χωρίς φώτα εμπρός και πίσω. Απαγορεύεται να οδηγείτε σε δυάδες ή και περισσότεροι. Απαγορεύεται να χρησιμοποιείτε το οδόστρωμα όταν υπάρχει ποδηλατόδρομος και, φυσικά, η χρήση ποδηλάτου σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.
Καλές βόλτες!
Υπολογίστε ότι για μια διαδρομή πέντε χιλιομέτρων –υπό κανονικές συνθήκες- θα χρειαστείτε το πολύ είκοσι πέντε λεπτά! Αν την κάνετε, ανοίξτε έναν χάρτη μετά στο Google maps και δείτε πόσο μακριά είναι τα πέντε χιλιόμετρα από εκεί όπου μένετε! Θα εντυπωσιαστείτε για το πόσο μακριά μπορεί να σας φτάσει ένα ποδήλατο.
Ο Σπύρος Παπαγεωργίου, ιδρυτής και διευθυντής του MBike, μας δίνει οδηγίες για το πώς να ξεκινήσουμε.